Κυριακή 13 Μαΐου 2012

Ντέιβιντ Μάμετ: Απλότητα και ρεαλισμός



Ο Ντέιβιντ Μάμετ αποτελεί έναν από τους διασημότερους συγγραφείς, σεναριογράφους και σκηνοθέτες εν ζωή, ενώ είναι γνωστός για την ακριβή χρήση της αμερικανικής γλώσσας προσπαθώντας να εξερευνήσει τη σχέση γλώσσας και συμπεριφοράς.
Ο Ντέιβιντ Άλαν Μάμετ όπως είναι ολόκληρο το όνομά του γεννήθηκε στο Σικάγο του Ιλινόις στις 30 Νοεμβρίου του 1947 όντας ο μοναδικός γιος του Bernard και της Leonore Mamet οι οποίοι είχαν και μία νεότερη κόρη...

Ο πατέρας του Μάμετ ήταν δικηγόρος εργατικού δικαίου και αγαπούσε τόσο τη συζήτηση με επιχειρήματα όσο και το να διδάσκει τα παιδιά του πώς να παρακολουθούν μια συζήτηση, να κάνουν ερωτήσεις πάνω σε διάφορα θέματα και να εκφράζονται με όσο το δυνατόν πιο ακριβή τρόπο. Ο νεαρός Μάμετ είχε περάσει πολλά απογεύματα στο γραφείο του πατέρα του κάνοντας τηλεφωνήματα και δακτυλογραφώντας γράμματα στη γραφομηχανή.
Τα υψηλά πρότυπα των γονιών του ωστόσο σε συνδυασμό με το διαζύγιό τους όταν εκείνος ήταν μόλις έντεκα ετών είχε σαν αποτέλεσμα τα παιδικά του χρόνια να μην αποτελούν την πιο ευτυχισμένη περίοδο της ζωής του. Υπήρξε ιδιαίτερα κοντά με την αδερφή του αλλά στα δεκαπέντε του ξεκινώντας να εργάζεται στο Hull House Theatre κατάφερε να ανακαλύψει τον προσωπικό του προορισμό. Λίγο αργότερα θα ξεκινούσε να σπουδάζει φιλολογία και θέατρο στο Goddard College στο Βερμόντ από όπου και αποφοίτησε το 1969 ενώ έπαιζε στο Neighborhood Playhouse School of Theater της Νέας Υόρκης.
Το 1971 ο Μάμετ ξεκίνησε να διδάσκει θέατρο στο Goddard και έγραψε πλήθος θεατρικών. Το πρώτο του έργο που θα τραβήξει την προσοχή, ‘The Duck Variations’ το 1972 εμφανίζει χαρακτηριστικά τα οποία βρίσκονται σε πολλές επόμενες δουλειές του όπως το σταθερό περιβάλλον, οι λίγοι χαρακτήρες, η απλή πλοκή και ο διάλογος που καταγράφει την καθημερινή ομιλία. Το έργο του ‘Sexual Perversity in Chicago’ το 1974 το οποίο μεταφέρθηκε αργότερα στον κινηματογράφο με τον τίτλο ‘About Last Night’ εξετάζει τις σχέσεις μεταξύ αντρών και γυναικών, ενώ το ‘American Buffalo’ του 1975 με το οποίο ο Μάμετ έλαβε το New York Drama Critics Circle Award λαμβάνει χώρα σε ένα παλιατζίδικο όπου τρεις άντρες προσπαθούν να κλέψουν ένα πολύτιμο νόμισμα. Άλλα έργα του από εκείνη την περίοδο περιλαμβάνουν τα έργα: A Life in the Theatre, The Woods, Reunion, Dark Pony και The Sanctity of Marriage.
Το έργο Glengarry Glen Ross το οποίο αποτελεί το πιο αξιόλογο έργο του, είναι η ιστορία τεσσάρων κτηματομεσιτών της Φλόριντα που προσπαθούν να αναδειχθούν σε καλύτερο πωλητή ο καθένας εξαπατώντας στην προσπάθειά τους αυτή ανυποψίαστους πελάτες. Το έργο βραβεύτηκε τόσο με το New York Drama Critics Circle Award όσο και με Βραβείο Πούλιτζερ. Ακολουθούν τα έργα Edmond το 1982, Prairie du chien και The Shawl το 1985 και το Speed-the-Plot το 1988 όπου η Madonna έκανε και την πρώτη της εμφάνιση στο Broadway.
Η ενασχόληση ωστόσο του Μάμετ με τη συγγραφή δεν περιορίστηκε μόνο σε βιβλία και θεατρικά έργα. Έγραψε και αρκετά σενάρια για τον κινηματογράφο. Ποιος δεν γνωρίζει το ‘Ο Ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές’ του 1981 το οποίο αποτέλεσε μια πολύ επιτυχημένη προσπάθεια για να ακολουθήσει το The Verdict το 1982 βασισμένο στην ομώνυμη νουβέλα του Barry Reed το οποίο και προτάθηκε για Βραβείο Όσκαρ, ενώ το 1987 προχώρησε ένα βήμα παρακάτω σκηνοθετώντας το σενάριο που έγραψε για την ταινία House of Games.
Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1980, ο Μάμετ δημοσίευσε δύο συλλογές δοκιμίων, το Writing in Restaurants και το Some Freaks. Και τα δύο δοκίμια περιείχαν απόψεις του συγγραφέα για ποικίλα θέματα όπως, η φιλία, η θρησκεία, η πολιτική, η ηθική, η κοινωνία και φυσικά το θέατρο. Μάλιστα ο Μάμετ δίδαξε ένα διάστημα στη Δραματική Σχολή του Πανεπιστημίου του Yale και του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, ενώ συχνά δίνει διαλέξεις σε μαθήματα της Atlantic Theater Company της οποίας αποτέλεσε και ιδρυτικό μέλος.
Τα τελευταία χρόνια ο Μάμετ συνεχίζει και σκηνοθετεί ενώ παράλληλα γράφει θεατρικά έργα, δοκίμια και σενάρια. Στις τελευταίες του κινηματογραφικές δουλειές περιλαμβάνονται τα έργα Oleanna, The Winslow Boy, State and Main, Heist, Catastrophe και Redbelt, ενώ το 1999 έγραψε το βιβλίο δοκιμίων Jafsie and John Henry και το 2001 κυκλοφόρησε τη νουβέλα του Wilson: A Consideration of the Sources.
Το 2004 ξαναέγραψε την κλασική ιστορία του Φάουστ με τίτλο Faustus για το θέατρο και τον Μάιο του 2010 βγήκε η νουβέλα The Trials of Roderock Spode, ενώ τον Ιούνιο του 2011 κυκλοφόρησε το βιβλίο The Secret Knowledge: On the Dismantling of American Culture. Τελευταία του δουλειά αποτελεί στον κινηματογράφο η ταινία ‘Come Back to Sorrento’ και το θεατρικό έργο ‘The Anarchist’.
Ο Μάμετ είναι παντρεμένος με την ηθοποιό Rebecca Pidgeon από το 1991 με την οποία έχουν αποκτήσει δύο παιδιά ενώ έχει και άλλα δύο παιδιά από τον πρώτο του γάμο με την επίσης ηθοποιό Lindsay Crouse.
Capital.gr 12 – 5 – 2012 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου